Sedan ett par decennier tillbaka har vi sett de stora caféjättarna sprida sina vingar över Europa. Man talar givetvis om Starbucks eller Espresso House men det finns många fler. Här är några kända namn.
- Baresso
- Pret á Manger
- Waynes Coffee
Även om Starbucks var först ut, har de fått en hel del konkurrens världen över och många av kedjorna som startats efteråt är svenska. Men hur kommer det sig att cafékedjorna fick ett så stort genombrott?
Stort utbud av kaffe
På Starbucks var man smart med att göra många olika sorters kaffe i olika storlekar som skulle passa allas smaker. Kaffe kan ibland vara en svår dryck och i och med de nya versionerna Caramel Macchiato, fettfri kaffe samt koffeinfria varianter, kunde de beska smakerna ersättas av söta variationer, kalorisnåla alternativ samtidigt som priserna var lägre. En annan aspekt var att det var lika enkelt att ta med sitt kaffe och gå som det var att sätta sig ned en stund. Kombinationen av låga priser, stor variation och snabb service, jämsides med trevlig miljö, gjorde att cafékedjorna kom för att stanna. Den krympande världen gör också att olika kafékulturer möter varandra. Se bara på caféet “Fika” i New York.